I. Podstawa prawna

Art 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tj.: Dz. U. z 2020 r., poz. 110 z późn. zm.)

 

II. Przyczyny usuwania pojazdów z drogi

Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:
- pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;

- nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia (w przypadku pojazdów zarejestrowanych na terenie kraju);

- przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych
w przepisach ruchu drogowego;

- pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingowa w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej;

- pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;

- kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu.

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:

- osoba kierująca znajdowała się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu;

- osoba kierująca nie posiadała przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;

- stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi lub narusza wymagania ochrony środowiska.

Dyspozycję usunięcia pojazdu wydaje: policjant, strażnik gminny, osoba dowodząca akcją ratowniczą.

Uprawnienia do usuwania pojazdów z drogi posiada jednostka wyznaczona przez Starostę.

 

III. Warunki ubiegania się o wskazanie Starosty do usuwania pojazdów z drogi

Starosta wykonuje zadania z zakresu usuwania pojazdów z drogi i ich przechowywania na parkingu strzeżonym przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.

 

IV. Odbiór pojazdu

Pojazd usunięty z drogi, w przypadkach wymienionych w punkcie II, umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie.

Podstawę do odbioru pojazdu usuniętego w trybie art. 130a ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym stanowi zezwolenie wystawione przez podmiot, który wydał dyspozycję usunięcia pojazdu. Pojazd z parkingu odbiera osoba wskazana w zezwoleniu lub właściciel (posiadacz) wskazany w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) pojazdu lub pokwitowaniu za zatrzymany dowód rejestracyjny lub pozwolenie czasowe. Wydanie pojazdu następuje w dni robocze po okazaniu ww. zezwolenia:

- z parkingu w PZD w Bieruniu w godzinach

Dzień

Godzina

rozpoczęcia

Godzina

zakończenia

poniedziałek

7:30

16:30

wtorek – czwartek

7:30

15:00

piątek

7:30

13:30

 

Więcej informacji dotyczących m.in.: opłat za usuwanie pojazdów z drogi znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Bieruniu.

Link do strony: https://bip.powiatbl.pl/przyjmowanie-i-zalatwianie-spraw/informacje-dotyczace-usuwania-pojazdow-z-drogi